Pud a učení
Chování je silně závislé na instinktech, například ptačí mláďata už první den instinktivně žadoní o potravu, když se jejich rodiče objeví u hnízda. v tomto stádiu jsou obvykle slepá a jejich chování je vyvoláno zvuky a pohyby, nikoliv samotným pohledem na potravu. Pudové chování se zdá být primitivní, ale může vést k podivuhodným výsledkům. Stavby, které budují živočichové od hnízd k přehradám jsou výsledky impulsů vrozeného chování. Když se bobři vydají stavět přehradu, dělají to bez jakýchkoli znalostí stavitelských principů. I přesto má jejich stavba takovou konstrukci, že odolá tlaku vody, jakoby byla vědecky naplánována. Bobři nemusí uvažovat jak stavbu realizovat stejně jako pavouci nepotřebují vypracovat plán jak stavět sítě. Většina zvířat má schopnost se učit. Naučené chování je velmi důležité. Žáby se rychle učí vyhýbat živočichům, kteří mají nepříjemnou chuť a savci získávají celou širokou řadu dovedností od svých včetně způsobů, jak lovit kořist. Jednotliví primáti mohou náhodně objevit nový způsob chování, který pak napodobují jejich sousedé. Tímto imitačním postupem vznikají vzory chování, které jsou postupně předávány dalším generacím.